Google Analytics Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Google Analytics Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Google Analytics Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Google Analytics, izleme kodu yüklü tüm web siteleri için oturumlar, kullanıcı davranışları, kullanıcıların konumu ve cihazları, davranış kalıpları, dönüşümler gibi birçok veriyi ölçen bir araçtır. Başka bir deyişle, Google Analytics popüler bir ücretsiz web sitesi analiz platformudur.

 
Googleanalytics tarafından sunulan Google Analytics, kullanıcılarına web sitesi trafiği hakkında çok detaylı bilgiler sağlar. Google Analytics web sitesi sahiplerine ve web yöneticilerine, siteye gelen trafik kaynaklarını (organik trafik, sosyal trafik, yönlendirme trafiği ve ücretli trafik dahil) kolay ve güvenli olarak görebilme imkanı sunar.

Google Analytics

Google Analytics, web sitesi performansını izlemek için web siteleri ile ilgili olarak temel istatistikler ve analitik sağlayan ücretsiz bir web analitik hizmetidir. Google Analytics, izleme kodu yüklü olan tüm web siteleri için oturumlar, kullanıcı davranışları, kitlelerin lokasyon ve cihazları, e-ticaret işlemleri, dönüşümler gibi birçok veriyi ölçen bir araçtır.

Bir başka deyişle Google Analytics, popüler bir ücretsiz web sitesi analiz platformudur. Google hesabı olan herkes Google Analytics hizmetine ücretsiz olarak ulaşabilir. Web siteleri çevrimiçi kullanıcı bilgilerini toplayarak; kullanıcı trafiğinin en önemli kaynaklarını belirlemeye, pazarlama başarısını ölçmeye, belirlenmiş hedefleri izlemeye, kullanıcı etkileşimindeki kalıpları ve eğilimleri yordamaya ve kullanıcı sosyo - demografik bilgilerini betimlemeye çalışmaktadır. Burada ki temel amaç dijital pazarlama stratejilerinin doğru bilgi ile beslenmesidir. 

Google Analytics' in cevaplayabileceği soruların bazıları şunlardır:

  • Web sitemde aylık kaç ziyaretçi var?
  • An itibariyle web sitemde kaç ziyaretçi var?
  • Ziyaretçiler web sitemi nasıl buluyor, hangi kanallardan giriyor?
  • Sosyal medyadaki varlığım web sitemi ziyarete nasıl dönüşüyor?
  • Hangi içeriklerim en fazla trafiği çekiyor?
  • Ziyaretçilerim ortalama olarak kaç sayfa okuyor?
  • Ziyaretçilerim coğrafi olarak nerede bulunuyor?
  • Mobil kullanıcılar web sitesini masaüstü kullanıcılarından farklı mı kullanıyor?
  • Kullanıcılarım müşterilere veya potansiyel müşterilere nasıl dönüşür?
  • Hangi pazarlama faaliyetleri en kaliteli trafiği sağlar?
  • Pazarlama kampanyalarım karlı mı?

Google Analytics, web sitesi performansını değerlendirmek için 200'e kadar farklı ölçümü izleyerek dijital pazarlama için tüm bilgileri sunmaktadır. Google Analytics  çevrimiçi kullanıcıların verilerini özetlemek ve anlamlı bilgi yığınları elde etmek üzere; 

  • Veri görselleştirmeleri ve izleme araçları,
  • Veri filtreleme,
  • Tahmine dayalı analitik ve anormallik tespiti,
  • Reklam, satın alma ve kitle dönüştürme ve çok daha fazlası için özel raporlar sunmaktadır. 

Google Analytics Nasıl Çalışır?

Google Analytics, sayfa etiketlerini kullanarak her bir web sitesi ziyaretçisinden kullanıcı verilerini alarak çevrimiçi kullanıcı verilerini saklamaktadır.  Her sayfanın koduna bir Javascript sayfa etiketi eklenir. Bu etiket, her ziyaretçinin web tarayıcısında çalışır, veri toplar ve Google'ın veri toplama sunucularından birine gönderir.

Google Analitik

Google Analytics daha sonra kullanıcı sayısı, hemen çıkma oranları, ortalama oturum süreleri, sayfalara göre oturum süreleri, sayfa görüntülemeleri, hedef tamamlamalar ve daha fazla veriyi izlemek, görselleştirmek için özelleştirilebilir raporlar oluşturur. 

Sayfa etiketi, ziyaretçi bilgilerini toplamak için bir Web İşaretçisi (Web Beacon) ya da Web böceği (Web Bug) işlevi görür.  Web işaretçisi 1 pixel x 1 pixel boyutlarında ve transparan resim dosyasıdır. Genellikle çerezlerle birlikte sitelerin ziyaretçi bilgilerini tutmak için kullanılmaktadır. Ancak devre dışı bırakıldığında çevrimiçi kullanıcının bilgilerini toplayamaz.

Google Analytics, çevrimiçi kullanıcıların web siteleriyle etkileşim kurma biçimlerindeki eğilimleri ve kalıpları belirlemesine yardımcı olabilecek özellikler içerir. Bu özellikler; veri toplama, analiz, izleme, görselleştirme, raporlama ve diğer uygulamalarla entegrasyonu sağlar. Bu özellikler şunları içerir:

  • Zaman içinde verilerdeki değişiklikleri görüntüleyen tablolar, derecelendirmeler ve çizelgeler dâhil olmak üzere veri görselleştirme ve izleme araçları,
  • Veri filtreleme, manipülasyon ve funnel analizi,
  • Veri toplama uygulama programı arayüzleri (API’ler),
  • Tahmine dayalı analitik zeka ve anormallik tespiti,
  • Dönüşümler gibi alt kümelerin analizi için segmentasyon analizi,
  • Reklam, satın alma, kitle davranışı ve dönüşüm için özel raporlar,
  • E-posta tabanlı paylaşım ve iletişim,
  • Google Ads, Google Data Studio, Salesforce Marketing Cloud, Google AdSense, Google Optimize 360, Google Search Ads 360, Google Display & Video 360, Google Ad Manager ve Google Search Console gibi diğer ürünlerle entegrasyon.

Google Analytics kontrol panelinde, kullanıcılar birden çok web sitesi için profil kaydedebilir ve varsayılan kategorilerin ayrıntılarını görebilir veya her web sitesi için görüntülenecek özel metrikleri seçebilirler. İzleme için mevcut kategoriler arasında; içeriğe genel bakış, anahtar kelimeler, yönlendiren siteler, ziyaretçilere genel bakış, harita yerleşimi ve trafik kaynaklarına genel bakış yer almaktadır. 

Kullanıcı dostu Google Analytics Dashboard, görüntülenebilir ve diğer sitelere entegre etmek üzere bir pencere öğesi veya bir eklenti aracılığıyla kullanılabilmektedir. Özelleştirilmiş Google Analytics dashboardlarıda bağımsız olarak edinilebilmektedir. 

analytics-dashboard

Önemli metrikler

Metrik bir nicel ölçüm standardıdır. Google Analytics, bir web sitesinin nasıl performans gösterdiğini ölçmek için 200'e kadar farklı ölçümü izlemesine olanak tanımaktadır. Bazı ölçütler belirli kullanıcılar için diğerlerinden daha değerli olsa da en popüler ölçütlerden bazıları şunlardır:

  • Kullanıcılar: Bir kullanıcı, web sitesine benzersiz veya yeni bir ziyaretçisidir.
  • Çıkma Oranı: Yalnızca tek bir sayfayı görüntüleyen ziyaretçilerin yüzdesi. 
  • Oturumlar: 30 dakikalık bir etkinlik penceresinde gerçekleşen ziyaretçi etkileşimleri grubu.
  • Ortalama oturum süresi: Her ziyaretçinin sitede ortalama ne kadar kaldığı.
  • Yeni oturumların yüzdesi: İlk kez ziyaret eden kullanıcıların ziyaret yüzdesi.
  • Oturum başına sayfa sayısı: Her oturum başına ortalama sayfa görüntüleme sayısı.
  • Hedef tamamlamalar: Ziyaretçilerin belirli ve istenen bir eylemi tamamlama sayısı. Bu aynı zamanda bir dönüşüm olarak da bilinir.
  • Sayfa görünümleri: Görüntülenen toplam sayfa sayısı.

Metrikler ve Boyutlar

Google Analytics raporları, boyutlardan ve metriklerden oluşur. Aralarındaki farkı anlamak, raporların doğru yorumlanması için kritik öneme sahiptir. Google Analytics’ in topladığı tüm veri iki temel kategoriye ayrılıyor: boyutlar ve metrikler. Analytics yardım başlığı altında oldukça kapsamlı şekilde açıklanan bu iki kavramı ayırt edebilmenin oldukça kolay bir yöntemi var: Eğer bir değer “ne?”, “hangi?”, “ne zaman?”, “nerede(n)?”, “kim(ler)?” sorularından birini yanıtlıyorsa boyut; “kaç?” sorusunu yanıtlıyorsa metrik olarak tanımlanır. 

analytics-report


Boyutlar

Boyutlar verilere ilişkin özelliklerdir. Örneğin, Şehir boyutu oturumun açıldığı şehri (ör. "Ankara" veya "İstanbul"), Sayfa boyutu ise görüntülenen bir sayfanın URL'sini belirtir. Bunlar, verileri tanımlamak ve düzenlemek için kullanılan niteliksel etiketlerdir. Örneğin, birkaç farklı bölgede ortalama oturum uzunluğu ölçülüyorsa, boyutlar "Bölge" olur. Nicel bir ölçüm olan "Ortalama oturum uzunluğu", bir metriğe örnektir.

Boyutlar, Google Analytics'te özelleştirilebilir. Yaygın boyut örnekleri şunları içerir:

  • Dil,
  • Tarayıcı türü,
  • Şehir, ülke, lokayson türü
  • Cihaz modelleri,
  • Kullanıcı yaş grubu.

Metrikler

Bunlar, tek bir veri türünün nicel ölçümleridir. Metrik örnekleri, ortalama oturum uzunluklarını, sayfa görüntülemelerini, oturum başına sayfa sayısı ve sitede geçirilen ortalama süreyi içerir. Metrikler, farklı boyutlardaki ölçümleri karşılaştırmak için kullanılır. Metrikler kullanıcılarınızın hareketlerini anlamanıza yardımcı olur. Bir web sitesi ya da mobil uygulamadaki toplam kullanıcı sayısı gibi sıklık değerlerini ölçerler. Metrikler ortalama değerlerde olabilir. Kullanıcıların bir oturum sırasında web sitenizde gördüğü ortalama sayfa sayısı buna örnektir. Bu etkileşimi ölçmek için kullanılan yaygın bir yoldur. Google Analytics’ i dönüşüm metrikleri izleyecek şekilde de oluşturabilirsiniz. Dönüşüm metrikleri kullanıcılar tarafından gerçekleştirilen önemli eylemleri ölçer. 

analytics-360

Faydalar ve Sınırlamalar

Google Analytics'in belirgin avantajları ve sınırlamaları vardır. Profesyoneller genellikle platformun güçlü, ücretsiz ve kullanıcı dostu olmasıyla ilgilenmektedir. Google Analytics ayrıca aşağıdaki avantajları da sağlar:

  • Hizmet ücretsizdir, kullanımı kolay ve yeni başlayanlar için uygundur.
  • Google Analytics, çeşitli metrikler ve özelleştirilebilir boyutlar sunar. Bu platform kullanılarak birçok farklı türde yararlı tahmin elde edilebilir.
  • Google Analytics ayrıca veri görselleştirme, izleme, raporlama, tahmine dayalı analiz vb. gibi birçok başka araç içermektedir. 
  • Google Analytics' in tarihsel olarak, aşağıdakiler de dahil olmak üzere veri doğruluğunu etkileyebilecek bazı eksiklikleri vardır:
  • Genel veri doğruluğu, Google Analytics çerezlerini, belirli tarayıcı uzantılarını, reklam filtreleme programlarını ve gizlilik ağlarını engelleyen kullanıcılar tarafından tehlikeye atılabilir.
  • Raporlar, sunucu yükünü azaltmak için rastgele 500.000 oturum örneklenerek oluşturulur. Ayrıca bu raporlarda sadece ziyaret sayısı için hata payları verilmiştir. Bu nedenle, küçük veri yığınları çok büyük hata payları içerebilir.

Edinme 

Google Analytics, dijital pazarlamada kullanılmak üzere farklı veriler sağlayabilir. Kullanıcıların internet sitemizi nasıl keşfettiği ile ilgili raporlar burada bulunuyor. Hangi kaynakları, araçları ya da kampanyaları kullanarak geldiğini görebiliyoruz. Edinme raporu “Kullanıcılar web sitenizi nasıl keşfetmişler?” sorusuna cevap vermektedir.  

  • Genel Bakış
  • Tüm Trafik | Kanallar | Treemap | Kaynak | Yönlendirmeler
  • Google Ads | Kampanyalar | Treemap | Site Bağlantıları | Teklif Ayarlamaları | Anahtar Kelimeler | Arama Sorguları | Günün Saati | Nihai URL’ler | Görüntülü Reklam Ağı Görüntülemesi | Video Kampanyaları | Alışveriş Kampanyaları
  • Search Console | Açılış Sayfası | Ülkeler | Cihazlar | Sorgular
  • Sosyal | Genel Bakış | Ağ Yönlendirmeleri | Açılış Sayfaları | Dönüşümler | Eklentiler | Kullanıcı Akışı
  • Kampanyalar | Tüm Kampanyalar | Ücretli Anahtar Kelimeler | Organik Anahtar Kelimeler | Maliyet Analizi

Kullanıcı edinme verileri, kullanıcıların web sitesine nasıl geldiğine dair bilgi vermektedir. Kullanıcılar, arama motoru sonuçları, sosyal medya bağlantıları veya yalnızca URL yazarak çeşitli kanallardan çevrimiçi ziyaretlerini gerçekleştirebilmektedir. Kullanıcı edinme verilerini anlamak, web sitesi trafiğini en üst düzeye çıkarmak için kritik bir öneme sahiptir.

analytics4

Kullanıcı davranışı verileri, kullanıcıların bir web sitesi kullanımlarında neler yaptığını ve nasıl etkileşim kurduklarını göstermektedir. Kullanıcıların her sayfada ne kadar zaman geçirdikleri, kaç sayfayı ziyaret ettikleri ve video ve grafiklerle etkileşim kurup kurmadıklarına ilişkin veriler bu yolla elde edilmektedir.  Bu veriler, çevrimiçi ziyaretçiler için daha etkin bir kullanıcı deneyimi sağlayan düzenlemeleri ve içerik geliştirmeyi kurgulamak için kullanılabilir. Kullanıcı davranışı verilerine göre optimize edilmiş bir web sitesinde, kullanıcı deneyimlerinin satış ve dönüşüm yaratma olasılığı daha yüksektir.

  • Genel Bakış
  • Davranış Akışı
  • Site İçeriği | Tüm Sayfalar | Ayrıntılı İçerik İncelemesi | Açılış Sayfaları | Çıkış Sayfaları
  • Site Hızı | Genel Bakış | Sayfa Zamanlamaları | Hız Önerileri | Kullanıcı Zamanlamaları
  • Site Arama | Genel Bakış | Kullanım | Arama Terimleri | Arama Sayfaları
  • Etkinlikler | Genel Bakış | En Popüler Etkinlikler | Sayfalar | Etkinlik Akışı
  • Yayıncı | Genel Bakış | Yayıncı Sayfaları | Yayıncı Yönlendirenler
  • Denemeler

Ücretsiz Online kurslar ile Analytics' i Öğrenin

Analytics Akademisi, Google'ın ölçüm araçlarını öğrenmenize yardımcı olur. Böylece, akıllı veri toplama ve analiz özellikleriyle işletmenizi büyütebilirsiniz.

google-analytics4

Uzman proje ekibimiz ile web siteniz için doğru raporlamalara eksiksiz olarak ulaşmanız için Google Analytics hizmeti veriyoruz. Veri odaklı dijital pazarlama stratejilerinizi oluşturmak için ASSA Digital & Creative ekibi sizlere 7/24 destek sunuyor. 

 

verigoogle