Google Analytics Nedir ve Nasıl Kullanılır?
Google Analytics, izleme kodu yüklü tüm web siteleri için oturumlar, kullanıcı davranışları, kullanıcıların konumu ve cihazları, davranış kalıpları, dönüşümler gibi birçok veriyi ölçen bir araçtır. Başka bir deyişle, Google Analytics popüler bir ücretsiz web sitesi analiz platformudur.
Google tarafından sunulan Google Analytics, kullanıcılarına web sitesi trafiği hakkında çok detaylı bilgiler sağlar. Google Analytics web sitesi sahiplerine ve web yöneticilerine, siteye gelen trafik kaynaklarını (organik trafik, sosyal trafik, yönlendirme trafiği ve ücretli trafik dahil) kolay ve güvenli olarak görebilme imkanı sunar.
Google Analytics, web sitesi performansını izlemek için web siteleri ile ilgili olarak temel istatistikler ve analitik sağlayan ücretsiz bir web analitik hizmetidir. Google Analytics, izleme kodu yüklü olan tüm web siteleri için oturumlar, kullanıcı davranışları, kitlelerin lokasyon ve cihazları, e-ticaret işlemleri, dönüşümler gibi birçok veriyi ölçen bir araçtır.
Bir başka deyişle Google Analytics, popüler bir ücretsiz web sitesi analiz platformudur. Google hesabı olan herkes Google Analytics hizmetine ücretsiz olarak ulaşabilir. Web siteleri çevrimiçi kullanıcı bilgilerini toplayarak; kullanıcı trafiğinin en önemli kaynaklarını belirlemeye, pazarlama başarısını ölçmeye, belirlenmiş hedefleri izlemeye, kullanıcı etkileşimindeki kalıpları ve eğilimleri yordamaya ve kullanıcı sosyo - demografik bilgilerini betimlemeye çalışmaktadır. Burada ki temel amaç dijital pazarlama stratejilerinin doğru bilgi ile beslenmesidir.
Google Analytics' in cevaplayabileceği soruların bazıları şunlardır:
Google Analytics, web sitesi performansını değerlendirmek için 200'e kadar farklı ölçümü izleyerek dijital pazarlama için tüm bilgileri sunmaktadır. Google Analytics çevrimiçi kullanıcıların verilerini özetlemek ve anlamlı bilgi yığınları elde etmek üzere;
Google Analytics, sayfa etiketlerini kullanarak her bir web sitesi ziyaretçisinden kullanıcı verilerini alarak çevrimiçi kullanıcı verilerini saklamaktadır. Her sayfanın koduna bir Javascript sayfa etiketi eklenir. Bu etiket, her ziyaretçinin web tarayıcısında çalışır, veri toplar ve Google'ın veri toplama sunucularından birine gönderir.
Google Analytics daha sonra kullanıcı sayısı, hemen çıkma oranları, ortalama oturum süreleri, sayfalara göre oturum süreleri, sayfa görüntülemeleri, hedef tamamlamalar ve daha fazla veriyi izlemek, görselleştirmek için özelleştirilebilir raporlar oluşturur.
Sayfa etiketi, ziyaretçi bilgilerini toplamak için bir Web İşaretçisi (Web Beacon) ya da Web böceği (Web Bug) işlevi görür. Web işaretçisi 1 pixel x 1 pixel boyutlarında ve transparan resim dosyasıdır. Genellikle çerezlerle birlikte sitelerin ziyaretçi bilgilerini tutmak için kullanılmaktadır. Ancak devre dışı bırakıldığında çevrimiçi kullanıcının bilgilerini toplayamaz.
Google Analytics, çevrimiçi kullanıcıların web siteleriyle etkileşim kurma biçimlerindeki eğilimleri ve kalıpları belirlemesine yardımcı olabilecek özellikler içerir. Bu özellikler; veri toplama, analiz, izleme, görselleştirme, raporlama ve diğer uygulamalarla entegrasyonu sağlar. Bu özellikler şunları içerir:
Google Analytics kontrol panelinde, kullanıcılar birden çok web sitesi için profil kaydedebilir ve varsayılan kategorilerin ayrıntılarını görebilir veya her web sitesi için görüntülenecek özel metrikleri seçebilirler. İzleme için mevcut kategoriler arasında; içeriğe genel bakış, anahtar kelimeler, yönlendiren siteler, ziyaretçilere genel bakış, harita yerleşimi ve trafik kaynaklarına genel bakış yer almaktadır.
Kullanıcı dostu Google Analytics Dashboard, görüntülenebilir ve diğer sitelere entegre etmek üzere bir pencere öğesi veya bir eklenti aracılığıyla kullanılabilmektedir. Özelleştirilmiş Google Analytics dashboardlarıda bağımsız olarak edinilebilmektedir.
Metrik bir nicel ölçüm standardıdır. Google Analytics, bir web sitesinin nasıl performans gösterdiğini ölçmek için 200'e kadar farklı ölçümü izlemesine olanak tanımaktadır. Bazı ölçütler belirli kullanıcılar için diğerlerinden daha değerli olsa da en popüler ölçütlerden bazıları şunlardır:
Google Analytics raporları, boyutlardan ve metriklerden oluşur. Aralarındaki farkı anlamak, raporların doğru yorumlanması için kritik öneme sahiptir. Google Analytics’ in topladığı tüm veri iki temel kategoriye ayrılıyor: boyutlar ve metrikler. Analytics yardım başlığı altında oldukça kapsamlı şekilde açıklanan bu iki kavramı ayırt edebilmenin oldukça kolay bir yöntemi var: Eğer bir değer “ne?”, “hangi?”, “ne zaman?”, “nerede(n)?”, “kim(ler)?” sorularından birini yanıtlıyorsa boyut; “kaç?” sorusunu yanıtlıyorsa metrik olarak tanımlanır.
Boyutlar verilere ilişkin özelliklerdir. Örneğin, Şehir boyutu oturumun açıldığı şehri (ör. "Ankara" veya "İstanbul"), Sayfa boyutu ise görüntülenen bir sayfanın URL'sini belirtir. Bunlar, verileri tanımlamak ve düzenlemek için kullanılan niteliksel etiketlerdir. Örneğin, birkaç farklı bölgede ortalama oturum uzunluğu ölçülüyorsa, boyutlar "Bölge" olur. Nicel bir ölçüm olan "Ortalama oturum uzunluğu", bir metriğe örnektir.
Boyutlar, Google Analytics'te özelleştirilebilir. Yaygın boyut örnekleri şunları içerir:
Bunlar, tek bir veri türünün nicel ölçümleridir. Metrik örnekleri, ortalama oturum uzunluklarını, sayfa görüntülemelerini, oturum başına sayfa sayısı ve sitede geçirilen ortalama süreyi içerir. Metrikler, farklı boyutlardaki ölçümleri karşılaştırmak için kullanılır. Metrikler kullanıcılarınızın hareketlerini anlamanıza yardımcı olur. Bir web sitesi ya da mobil uygulamadaki toplam kullanıcı sayısı gibi sıklık değerlerini ölçerler. Metrikler ortalama değerlerde olabilir. Kullanıcıların bir oturum sırasında web sitenizde gördüğü ortalama sayfa sayısı buna örnektir. Bu etkileşimi ölçmek için kullanılan yaygın bir yoldur. Google Analytics’ i dönüşüm metrikleri izleyecek şekilde de oluşturabilirsiniz. Dönüşüm metrikleri kullanıcılar tarafından gerçekleştirilen önemli eylemleri ölçer.
Google Analytics'in belirgin avantajları ve sınırlamaları vardır. Profesyoneller genellikle platformun güçlü, ücretsiz ve kullanıcı dostu olmasıyla ilgilenmektedir. Google Analytics ayrıca aşağıdaki avantajları da sağlar:
Google Analytics, dijital pazarlamada kullanılmak üzere farklı veriler sağlayabilir. Kullanıcıların internet sitemizi nasıl keşfettiği ile ilgili raporlar burada bulunuyor. Hangi kaynakları, araçları ya da kampanyaları kullanarak geldiğini görebiliyoruz. Edinme raporu “Kullanıcılar web sitenizi nasıl keşfetmişler?” sorusuna cevap vermektedir.
Kullanıcı edinme verileri, kullanıcıların web sitesine nasıl geldiğine dair bilgi vermektedir. Kullanıcılar, arama motoru sonuçları, sosyal medya bağlantıları veya yalnızca URL yazarak çeşitli kanallardan çevrimiçi ziyaretlerini gerçekleştirebilmektedir. Kullanıcı edinme verilerini anlamak, web sitesi trafiğini en üst düzeye çıkarmak için kritik bir öneme sahiptir.
Kullanıcı davranışı verileri, kullanıcıların bir web sitesi kullanımlarında neler yaptığını ve nasıl etkileşim kurduklarını göstermektedir. Kullanıcıların her sayfada ne kadar zaman geçirdikleri, kaç sayfayı ziyaret ettikleri ve video ve grafiklerle etkileşim kurup kurmadıklarına ilişkin veriler bu yolla elde edilmektedir. Bu veriler, çevrimiçi ziyaretçiler için daha etkin bir kullanıcı deneyimi sağlayan düzenlemeleri ve içerik geliştirmeyi kurgulamak için kullanılabilir. Kullanıcı davranışı verilerine göre optimize edilmiş bir web sitesinde, kullanıcı deneyimlerinin satış ve dönüşüm yaratma olasılığı daha yüksektir.
Analytics Akademisi, Google'ın ölçüm araçlarını öğrenmenize yardımcı olur. Böylece, akıllı veri toplama ve analiz özellikleriyle işletmenizi büyütebilirsiniz.
Uzman proje ekibimiz ile web siteniz için doğru raporlamalara eksiksiz olarak ulaşmanız için Google Analytics hizmeti veriyoruz. Veri odaklı dijital pazarlama stratejilerinizi oluşturmak için ASSA Digital & Creative ekibi sizlere 7/24 destek sunuyor.