SEO: Arama Motoru Optimizasyonu

SEO: Arama Motoru Optimizasyonu

SEO: Arama Motoru Optimizasyonu

SEO Nedir?

SEO arama motoru optimizasyonudur. seoopt SEO doğru yapılan bir stratejik planlamayla, web siteleri için yapılan tüm iyileştirmeler sonucu web sitesini üst sıralara çıkarmayı amaçlar. “SEO nedir?” sorusunun en kısa cevabını, bir web sitesi hakkında arama motorları için yapılan tüm iyileştirme çalışmaları olarak tanımlayabiliriz. İnternet üzerinden bilgi, içerik ve ürün aramak için kullanılan arama motorları, ulaşılmak istenen potansiyel müşteri ve ziyaretçi yığınları için en büyük kaynaklardır. Özetle SEO web sitelerimize daha fazla tıklanma ve ziyaretçi kazanımı sağlar.

SEO’nun Açılımı Nedir?

SEO, İngilizce “Search Engine Optimization” cümlesinin baş harflerini ifade etmektedir. Türkçe olarak “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. Basit bir ifadeyle SEO, bir web sitesi ile ilgili aramalar için görünürlüğünü artırmak üzere iyileştirme süreci ve çalışmaları anlamına gelir. 

SEO Neden Gereklidir?

Bireyler internet kullanımı sırasında arama motorları üzerinden binlerce arama gerçekleştirmektedir. Bu aramaların içerikleri ürün, bilgi ve pek çok hizmeti kapsamaktadır. Yapılan araştırmalar, arama motorlarında yapılan aramalarda birinci sırada bulanan web sitelerinin  % 42 oranında daha fazla ziyaretçi aldığını göstermektedir.  Arama sonuçlarında ikinci sırada bulunan bir web sitesinin ise  % 18 oranında daha fazla ziyaretçi aldığı bilenen bir gerçektir. 

Bir web sitesinin içerikleri ve amaçladığı hedefler doğrultusunda bulunabilirliği oldukça önemlidir. Hedeflediğimiz anahtar kelimeler ve diğer birçok iyileştirme çalışmaları dijital dünyada ulaşılabilirliğimizi öne çıkartmalıdır. Ulaşılabilirliğimizi artırmanın yolu doğru bir şekilde yapılandırılmış stratejik ve veri odaklı SEO çalışması ile mümkün olabilir. 

SEO kavramını sadece ulaşılabilirlik olarak ele almak doğru olmayacaktır, SEO aynı zamanda marka bilinirliği ve güvenirliği açısından da oldukça önemli bir kavramdır. Marka ve kurumsal kimlik açısından arama motorlarında ön sıralarda gösterilmek sadece ulaşılabilirlik değil, aynı zamanda olası müşteri ve paydaşlar için iyi bir güvenirlik göstergesidir. Bu konuda Google’ın veri politikaları ve kurallarına göre uygun biçimde çalışmaların yapılarak markamızın diğer rakiplerine göre öne çıkartılması kaçınılmaz bir zorunluluktur. 

  • Ziyaretçi sayınızı organik yöntemlerle artırmak ve Google sıralamalarında kalıcı olmak,
  • Hedeflenen anahtar kelimelerde üst sıralara çıkabilmek,
  • Maksimum geri dönüşleri alabilmek, 
  • Reklam performansını artırmak ve maliyetsiz bir şekilde reklam yapabilme,
  • Kurumsal bir imaj yaratmak ve marka bilinirliğini artırmak,
  • Hedef kitleye doğrudan ulaşabilmek için stratejik SEO çalışması gereklidir.

Anahtar Kelime Neden Önemlidir?

Anahtar kelimeler, içeriğinizin tam olarak ne olduğunu anlatan fikirler ve konulardır. SEO açısından bakıldığı zaman da anahtar kelimeler; kullanıcıların arama yaparken kullandıkları kelime ve cümleler olarak tanımlanabilir. Başka bir deyişle anahtar kelimeler sayfanızdaki her şeyin (görüntüler, fotoğraflar, videolar, vb.) kısa bir özetidir.

Anahtar kelime, Google ile birlikte tüm arama motorları için oldukça önemli bir parametredir. Anahtar kelime, arama motorlarını kullanarak arama yapan; bir bilgiye ya da bir hizmete ulaşmak isteyen kullanıcıları en doğru ve en ilgili içeriğe yönlendirmek için kullanılmaktadır. Potansiyel müşterilerin yaptığı aramalarda detay vermek SEO açısından da oldukça önemlidir ve bu anahtar kelime çalışması ile paralellik göstermektedir. 

Doğru anahtar kelime çalışması yapmak arama motorlarında içeriklerinizin görünürlüğünü ve ulaşılabilirliğini arttırır. Yanlış anahtar kelime kullanılması ise daha az sayıda kullanıcının marka ile temas etmesine neden olmaktadır. Kullanılacak anahtar kelimelerin belirlenmesi ve hangi anahtar kelimelerinin işlevli olduğunun tespiti görünürlük açısından oldukça önemlidir. 

Doğru bir anahtar kelime araştırması, dijital pazarlamada en önemli faaliyetlerden biridir. Anahtar kelime araştırması sadece ziyaretçi veya müşteri çekmek için değil, aynı zamanda web sitesinin içeriğini faydalı bulan ve tam olarak içeriği veya ürünü arayan potansiyel ziyaretçileri çekmek için yapılmaktadır.

Anahtar kelime araştırması ile birlikte sadece hangi anahtar kelimelerin web sitenizin SEO’sunu iyileştireceğini bilmekle kalmayıp, aynı zamanda olası ziyaretçi kitlesinin potansiyel şablonunu ve davranış biçimini veri odaklı olarak tanımlamış oluruz.

Anahtar kelime araştırması veri odaklı bir dijital pazarlama stratejisi oluşturmamıza olanak tanıyarak; dijital pazarda müşteri taleplerinde gerçekleşen değişiklikleri tahmin etmemize yardımcı olur. 

Site İçi ve Site Dışı SEO Nedir?

Site İçi SEO (On Page SEO), web sitenizdeki sayfaların her birinin detaylı olarak optimize edilmesi ve “arama motoru uyumlu içeriklerle” yapılandırılmasıdır. Sektör, hedef kitle, anahtar kelime ve web sitenizin analiz edilmesi sayesinde organik trafiğin olabildiğince arttırılması; başta Google olmak üzere Yandex ve diğer tüm arama motorları sıralamalarında daha yukarılara çıkarılmasını hedeflemektedir. Tüm site içi çalışmaların sonucunda da kaliteli ve optimize edilmiş kodların kullanıldığı bir web sitesi ile müşteri sayısının ve iş potansiyelinin artması sağlanır.

Site içi SEO, bir web sitesinin temellerini oluşturur. Site içindeki sayfaların, linklerin, resimlerin, içeriğin ve diğer birçok kriterin arama motorlarının politikalarına uygun biçimde optimize edilmesidir.

Her sayfada kullanıcıya ve arama motorlarına kaliteli ve benzersiz bir içerik sunulmalıdır. Bu en doğru biçimde site içi SEO çalışması ile yapabilir.  Aynı zamanda site içi SEO düzenlemelerinin yapılması markayı tanıtmak için yapılacak diğer faaliyetleri de minimum düzeye indirir. Çünkü iyi optimize edilerek aramalarda yukarılara çıkan kaliteli bir site; müşterinin markayı fark etmesini sağlayacak; ürünlerin ve hizmetlerin ilk elden görülmesine imkan sunacaktır.

Site dışı SEO (Off Page SEO), web sitesinin dış kaynaklardan aldığı her türlü tavsiye ve referans bağlantıları ile tanıtımını kapsamaktadır. Link oluşturulması, sosyal medya tanıtımları, site tanıtımları gibi web sitesine ait tüm çalışmalar ve backlink çalışmaları site dışı arama motoru optimizasyonunun kapsamına girmektedir.

Site dışı arama yapılırken, web sitesindeki içerik ve link çıkışları ile doğru orantılı olarak backlink alınması sağlanır. Böylece web sitesi ile site dışındaki paylaşımların birbirleri ile uyumlu olması sağlanırken, sitenin arama motorlarında da güvenli bir site olarak yer alması sağlanır.

Güvenli site olarak kabul gören bir web sitesi arama motoru sıralamasında yukarılarda yer alır, buna bağlı olarak trafik akışının da artma olasılığı kaçınılmaz olacaktır.

backlink

Backlink bir siteden başka bir siteye verilmiş olan geri bağlantıdır. Diğer bir deyişle bir internet sitesinde başka bir internet sitesinin linkinin, geri bağlantısının yayınlanmasıdır. Bu yöntem ile siteler birbirlerine referans olur, kullanıcılara bağlantıya konu olan site önerilir, bağlantı almış olan site ise hem verilen linke tıklayanlar üzerinden yeni ziyaretçiler ve arama motoru algoritmalarının gözünde artı puan kazanır.

Bir web sitesinin arama performansını artırmak için kaliteli ve nitelikli geri bağlantılar almak gerekir. Geri bağlantı alımında niceliği öncelemek kuşkusuz yanlış bir stratejidir. Otoriter sitelerden gelen geri bağlantılar, bir web sitesinin itibarı için oldukça önemlidir.

Google yalnızca “doğal” bağlantılar oluşturulmasını istemekte ve kabul etmektedir. Bundan dolayı bir web sitesinin almış olduğu geri bağlantıların kalitesini düzenli olarak kontrol eder ve buna göre sınıflandırma işlemini gerçekleştirir. 

Geri bağlantılar, bir web sitesinin, arama motorları gözünde kalite, güven, otorite ve popülarite değerlerine etki eden en önemli faktörlerden biridir. Geri bağlantıların kullanıcılar tarafından görülen kısmı URL, görsel, metin veya bir anahtar kelime biçiminde olabilir.

Olası ziyaretçilerin gördüğü backlinkleri oluşturmak ve arama motorlarına tanıtmak için temelde 2 tip etiket kullanılır. Bunlar nofollow ve dofollow backlink etiketleridir.

Bir web sitesini ziyaret eden kişi, sayfada bulunan dofollow backlink ile nofollow backlink arasındaki farkı anlayamaz. Geri bağlantıların arama motorları tarafından nasıl görüntülendiğini ve SEO profili üzerindeki etkisini belirleyen dofollow ve nofollow backlink etiketleri ilgili sayfanın kaynak koduna bakılarak anlaşılır. Harici bağlantılarda dofollow ve nofollow etiketi kullanımının temel amacı sayfa otoritesini paylaşmak veya bunu engellemektir.

Nofollow Backlink

backlink-seo

Nofollow backlink, sahip olduğu sayfa otoritesini hedeflediği siteyle paylaşmak istemeyen web site sahipleri tarafından kullanılan bir geri bağlantı tipidir.

Nofollow etiketi kullanılarak oluşturulan bir harici bağlantıya sahip web sitesi, hedeflediği sayfaya kefil olmadığını ifade eder ve HTML diliyle arama motorlarına bu linki takip etmemeleri gerektiği komutunu verir.

Arama motorları tarafından göz ardı edilmesi amacıyla nofollow etiketiyle işaretlenen backlinkler, çoğu arama motoru algoritması açısından SERP’e (Search Engine Results Page, Arama Motoru Sonuç Sayfası) etki eden bir faktör olarak görülmese de alan adı ve sayfa otoritesi yüksek bir siteden alınan nofollow backlink, sitenin yerleşik ziyaretçi trafiğini hedef siteye yönlendirme özelliğiyle dolaylı yoldan SEO’ya fayda sağlayacaktır.

Dofollow Backlink

serp

Dofollow backlink, oluşturulduğu sayfanın otoritesini hedeflediği siteye aktaran ve arama motoru algoritmaları yönünden SERP’e etki eden bir geri bağlantı çeşididir.

Dofollow etiketi kullanılarak oluşturulan bir backlink, arama motorlarına, verilen bağlantının doğal olduğunu, parayla satın alınan bir link olmadığını ve linki oluşturan sitenin diğer uçtaki sayfa içeriğinin doğruluğuna güvenerek referans olduğunu ifade eder.

Google sıralamalarında yükselme odaklı yapılan site dışı SEO çalışmalarında dofollow backlinkler önemli bir yer tutar. Nofollow bağlantılar çoğu durumda Google algoritmaları tarafından göz ardı edilir ve nadiren SEO değeri taşır.

Backlink İnşasında Dikkat Edilmesi Gereken Diğer Kurallar

seoseo

Arama motorları, para karşılığında doğal olmayan yollarla elde edinilen, kullanıcıya fayda sağlamayan, kaynak kodlarına yerleştirilen ve iki taraf arasında döngü yaratan harici bağlantıları spam olarak algılar ve bu tip teşebbüslerde bulunan web sitelerini cezalandırmaktadır.

Backlink alımında web sitenizin sürekli ana sayfasına yönlendirme yapılması yerine site genelinde önem arz eden kategori sayfaları, ürün/hizmet sayfaları, blog sayfaları gibi çeşitlendirme yaparak, otoritenin dengeli bir şekilde dağıtılması gerekir.

Harici bağlantı metninde kullanılan anahtar kelimeyle birebir eşleşen URL’ye sahip bir siteden geri bağlantı temin etmek, arama motoru algoritmaları tarafında spam sinyali olarak değerlendirileceğinden, uzun dönemde SEO’ya fayda sağlamak yerine zarar verecektir.

Backlink inşasında sadece tek bir türe bağlı kalmadan metin backlink, URL backlink, resim backlink, PDF backlink ve benzeri harici bağlantı çeşitlerini tercih ederek web sitenizin backlink profilini daha zengin ve daha doğal görünümlü hale getirebilirsiniz.

Geri bağlantı alınacak web sitesinde kullanılacak içerik kaliteli, kullanıcıya faydalı ve özgün olması yanı sıra zengin medya ögeleriyle donatılmalıdır. İçerik gövdesinden çıkış yapılacak anchor text (çapa metni) hedeflenen sayfanın içeriğiyle alakalı olmalıdır.

SEO Nasıl Yapılır?

seo

Arama motoru optimizasyonu çalışmalarına başlamadan önce, yapılacak olan iyileştirmelerle ulaşılmak istenen hedefleri belirlemek ve bu hedeflere uygun stratejik SEO planı oluşturmak hayati önem taşımaktadır.

Yol haritası hazırlanmadan başlanan bir arama motoru optimizasyonu süreci, başarıya ulaşamayacağı gibi zaman ve finansal açıdan da kayıplara neden olabilir. SEO, strateji odaklı bütünsel bir dijital pazarlama çalışmasını ifade etmektedir.

Bir web sitesini arama motorları için optimize ederken, birbiriyle ilişkili birçok kriter göz önünde bulundurulur. SEO’nun temel unsurları site içi ve site dışı optimizasyon işlemleri olmak üzere, birbirini tamamlayan iki ana kategoride incelenir. 

Hem site içi arama motoru optimizasyonu çalışmaları hem de site dışı optimizasyon işlemlerinde, bir web sitesinin uzun dönemli SERP başarısı için odaklanmanız gereken en önemli kriterler kalite, özgünlük, uygunluk ve çeşitlilik sağlayarak kullanıcı deneyimini merkezinde tutan bir yaklaşımla hareket etmektir.

Google, Bing ve Yandex gibi küresel ölçekte kullanıcı yoğunluğuna sahip arama motorlarında bir web sitesinin üst sıralarda listelenmesi ve bu kanallardan organik hit sağlaması için site yöneticilerinin bekledikleri yönergeleri yerine getirilmesi, güncel sıralama faktörlerini takip edilmesi, uyarı ve düzeltme iletilerini dikkate alarak web sitesinde sürekli iyileştirme çalışmalarının yapılması gerekir.

Hedeflerin belirlenmesi, kaliteli içeriklerin oluşturmasıyla ilk adım atılmalıdır. Web sayfasının optimizasyonu  için yeterli bilgi ve kritere sahip olmadığının düşünüldüğü durumda bir SEO uzmanından destek almakta fayda vardır. Arama motorlarının bir web sitesini doğru yorumlamasını sağlamak SEO uzmanının elindedir.

Web sitesinin arama motorlarında daha fazla görünür olması ve doğru kişilere gösteriminin sağlanması için arama motorları için optimizasyon çalışmalarını doğru bir strateji ile yapmak gerekir.

Kullanıcı deneyimini göz önünde bulundurarak yapılan SEO çalışmaları, arama motorlarının web sitesinin içeriklerini nasıl değerlendireceğini anlamasına ve direkt hedeflenen kitleye ulaşılmasını sağlayacaktır. SEO, site içi SEO ve site dışı SEO çalışmalarını dikkatli ve sabırlı bir şekilde yapılmasıyla oluşur.

Site içi SEO ve site dışı SEO kendi içlerinde birçok alt başlığa ayrılır. Domain adı, domain uzunluğu, anahtar kelime analizi, web sitemizin bulunduğu sunucu, içeriğimizle alakalı içerik üretimi, site içi linkleme, SEO dostu URL, sosyal medya hesaplarımızla destek içerik üretme, backlink alma ve bunun gibi birçok stratejinin geliştirilmesi ve optimize edilmesiyle iyi bir SEO çalışması yapılabilir.

SEO Konusunda Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

seodikkat

SEO konusunda dikkat edilmesi gereken birçok husus bulunmaktadır. Bu hususlardan bazılarını şu şekilde sıralamak olanaklıdır:

  • İçerikleriniz kullanıcı dostu olmalıdır,
  • Sayfa başlıklarını özgün ve yaratıcı bir olacak şekilde oluşturulmalıdır,
  • Meta tanım etiketlerini göz ardı edilmemelidir,
  • Başlık etiketleri kullanılmalıdır, 
  • Önemli metinler vurgulanmalıdır.

Bunların yanı sıra site dışı SEO çalışmalarına ağırlık vermeniz de gerekmektedir. Web sitesinin SERP sonuçlarında sıralama elde edebilmesi, site dışı SEO çalışmalarıyla doğrudan alakalıdır.

Başarılı bir SEO çalışması, rakiplerle etkili bir şekilde mücadele edebilmeyi de sağlayacaktır. Bu nedenle hem site içi hem de site dışı SEO çalışmaları birlikte yürütülmelidir.