Twitter algoritması yayınladı!

Twitter algoritması yayınladı!

Twitter algoritması yayınladı!

Twitter'ın anlaşılamayan algoritması, herkese açık olarak yayınlandı. Twitter algoritmasının modelleme yaklaşımı ve işleyişine yakından bakabiliyoruz.

Twitter En Büyük Sosyal Medya Platformu

Ocak 2023'te Twitter 556 milyon kullanıcıya ulaşarak dünyanın en aktif 14. sosyal medya platformu olarak yerini aldı.

Tesla ve SpaceX' in üst yöneticisi Elon Musk' ın sosyal medya şirketi Twitter' ı 44 milyar dolara satın alma sürecinin Ekim ayında tamamlanması ile Twitter' ın potansiyel reklam erişimlerinin istikrarlı bir şekilde artmakta olduğu görülüyor. Twitter' da reklamlarla ulaşabilecek toplam kullanıcı sayısının son 3 ayda 12 milyon (% 2.11) arttığı belirtiliyor.

Twitter’ a ilişkin istatistiki veriler dünya nüfusunun yaklaşık olarak % 6.9’ unun Twitter kullanıcı olduğunu gösteriyor. Bu kullanıcıların cinsiyete göre dağlımın bakıldığında % 37’ si kadın, % 63’ u ise erkek olarak bir oransal dağılım gösteriyor. 

Twitter İstatistikleri

Ocak 2023 verilerine göre Türkiye en az 18.6 milyon Twitter kullanıcı sayısı ile, kullanıcı sayısı bakımından dünyadaki 7. Ülke konumunda. 

Daha şeffaf olmak için ilk adım

Musk, Twitter’ ı satın alamdan önce Twitter algoritmasının açık kaynak olarak yayınlanacağını açıklamıştı. Twitter’ ın kullandığı metodolojik yaklaşımın içerdiği algoritmaya dair kaynak kodlarının bir kısmı GitHub' ta yayınlandı.

Twitter recommendation source code now available to all on GitHub

Bununla ilgili bir açıklama yaparak algoritmanın özel zaman akışında hangi içerikleri nasıl öne çıkartacağına ilişkin kullanılan karar mekanizması, sıralama ve filtrelemenin anlatıldığı bir blog yazısı da yayınlandı.    

Musk Twitter’ da;

 Algoritma olarak adlandırdığımız ilk sürüm gözünüze biraz kötü gelebilir, insanlar birçok hata bulacaktır. Ancak bunları hızlı şekilde düzelteceğiz. Bunu neden yaptığımıza gelince, en azından kodların orada olduğunu ve gizlice manipüle edilmediğinizi bileceksiniz.

diye açıklama yaptı. 

Twitter algoritması takip ettiğiniz hesaplardan, etkileşimde bulunduğunuz hesaplar ve tweetlere dayalı olarak ilginizi çekebilecek diğer içerik önerileri gösterimi şeklinde çalışmaktadır. Twitter algoritması, kişiselleştirmiş bir yöntemi ile çalışmaktadır.

Twitter zaman çizelgesi, Twitter’ı her açtığınızda ana sayfadaki akışla ilgili olarak arka planda çalışan bir algoritmadır Bu algoritma sürekli olarak kendini yenileyerek kullanıcı için gösterilecek içerikleri çeşitlendirmeyi hedefler.

Şu anda dünyada olup bitene ilişkin en iyi haberleri, içerikleri ve etkileşimleri kullanıcılara ulaştırmaya çalışan platform; günlük olarak yayınlanan yaklaşık 500 milyon Tweet' i, kullanıcıların zaman çizelgesinde görüntülenen bir avuç en iyi Tweete indirgemek için bir öneri algoritması kullanıyor.

Tweetler nasıl seçiliyor?

Twitter'ın önerilerinin temelini, kullanıcı ve etkileşim verilerinden bilgileri çıkaran ve analizleyen bir dizi model ve özelliğine dayanıyor. Twitter’ın kullandığı öneri algoritması, Twitter ekosisteminde; 

Gelecekte başka bir kullanıcıyla etkileşim kurma olasılığınız nedir? 

gibi önemli soruları yanıtlamayı amaçlamakta. "Twitter'daki topluluklar nelerdir ve bunlardaki trend olan Tweetler nelerdir?" vb soruları doğru bir şekilde yanıtlamak algoritmanın temel modelleme yaklaşımı oluşturmaktadır.

Twitter algoritmasında yer alan öneri süreci üç ana aşamadan oluşuyor:

  1. Öncelikle, “farklı öneri kaynaklarından en iyi Tweetler” toplanıyor,
  2. Öneri kaynaklarından toplanan bu tweetler “bir makine öğrenmesi modeli” ile sıralanıyor,
  3. Makine öğrenmesi modeli ile elde edilen sıralı tweetler zaman akışına koymadan önce engellenen kişilerden gelen tweetler, daha önce görüntülenen tweetler veya güvenli olmayan tweetler filtreleniyor.

Twitter algoritmasında bir zaman çizelgesi oluşturmak için kullanılan ana bileşenler aşağıdaki şekilde gösterilmektedir.

Algoritma

Twitter'ın öneri algoritması üç ana aşamadan oluşmakta. İlk adımda her kullanıcı için yaklaşık 1500 tweet toplanıyor. Bu tweetlerin "Sizin İçin - For You" bölümündeki zaman tünelinde görüntülenmesinde takip ettiğiniz kişilerden – ağ içi yüzde 50, takipte olmadığınız kişilerden – ağ dışı yüzde 50 oranında paylaşımların gösterimi sağlanıyor. Ayrıca, bu yaklaşım “olumlu etkileşimi optimize etmek” için de kullanılmakta. 

İkinci adımda ise toplanan 1500 tweet bir yapay zeka algoritmasıyla beğeni, re tweetler ve yanıtlar gibi etkileşim değerleri baz alınarak göre sıralanıyor ve olumlu etkileşim olarak optimize ediliyor.

Son adımda ise filtreleme sistemi devreye girerek; engellediğiniz kişiler, daha önce gördüğünüz paylaşımlar ve güvenli olmayan öğeleri ayıklayarak zaman tünelinde "Sizin İçin - For You" gösterime sunuyor, böylelikle kullanıcı bazlı bireyselleştirilmiş özel bir zaman akışı oluşturuluyor. 

Twitter’ da görünürlük nasıl artıyor?

Bir tweete en fazla like ’lar o tweetin görünürlüğüne katkı sağlıyor. Görünürlüğe katkı sağlayan diğer faktörler sırasıyla retweet ve cevaplar oluyor.

  • Her like 30 kat,
  • Her retweet 20 kat,
  • Her cevap sadece bir kat görünüm artırıyor.

Twitter Algortima Kodlar

Bunlara ek olarak video ve fotoğraf kullanımı tweet görünürlüğünü 2 kat artıyor.

Twitter Algoritima Resim ve Video

Eğer hesabınızı ve paylaştığınız içeriklerin genel etkileşim düşükse, link paylaşılması görünürlüğü azaltıyor. İçeriklerinizde verdiğiniz linklerden haber sitelerine gitmeyen durumlarda görünürlüğü olumsuz etkiliyor. Hesap engellendikçe (bloglama) sistem hesabı spam olarak görmeye başlıyor ve görünürlüğü azaltıyor.

Bunun yanında;

  • Hesabın sessize alınması,
  • Takipçi sayısının azalması,
  • Spam ve kural ihlali bildirimleri yapılması görünürlüğü azaltan nedenler arasında sıralanıyor.

Algoritma Ceza

Twitter Blue aboneliği

Twitter algoritmasına göre Twitter Blu aboneliği ciddi bir şekilde artırıyor.

Twitter Blue, hesabınıza mavi onay işareti eklemenin yanı sıra Tweeti Düzenle gibi belirli yeni özelliklere erken erişim sunan katılım tabanlı, ücretli bir aylık aboneliktir.

Twitter Blue' ya geçen kullanıcılar, 'mavi tik' ile birlikte; yorumlarda daha üst sıralarda görünme, iki kat daha az reklam görme, uzun tweetler atma, tweet düzenleme gibi özelliklere de erişebiliyor.

Twitter Blue

Benzer hesaplarla ortak kategori

Algoritma sizi benzer hesaplarla bir kategoride sınıflayarak buluşturuyor. Yer aldığınız kategori dışı tweetler kullanılması görünürlüğü düşürüyor.

Twitter Kategori Ağacı

Bu durum Twitter’ da dezenformasyon olarak tanımlanıyor ve içerikleriniz dezenformasyon olarak kategorize edilirse görünürlük hızlı bir düşüş yapıyor. Örneğin, sürekli spor paylaşımları yaparken arada siyasi paylaşımlar yaparsanız görünürlüğünüz düşüyor.

Twitter Ceza Algoritma

Algoritmanın sizi nasıl algıladığı ve kategorize ettiği, kategori dışı içerik üretimi ve paylaşımlarınızda ceza almanızda belirleyici bir faktör.

Twitter Ceza

Twitter hangi dille kullanıyorsunuz?

Twitter’da kullandığınız dil dışında başka bir dille içerik paylaşımlarında algoritma sizi cezalandırıyor.

Telefonu Türkçe kullanırken, Twitter’ı Arapça kullandığımızı varsayalım bu durumda başka bir üçüncü dille İngilizce gibi Tweet paylaşırsanız ceza nedeni sayılıyor. Ayrıca yazım hataları ve uydurma kelimeler aynı şekilde sorun oluşturmakta.

Twitter Dil

Sana özel bölümünde tweetiniz nasıl görünüyor?

“Sana Özel – For You” bölümünde tweetinizin görünmesi için ne olması gerekiyor? 

  • Yüksek düzeyde retweet ve like
  • Kişinin tweetinize ya da cevabınıza girip 2 dakikadan fazla kalıp zaman geçirmesi
  • Ve profilinize girip bakması

2 dakika önemli!

Bir tweet 2 dakika ve daha fazla görüntülenirse, paylaşılan tweeti like etmekten 22 kat daha fazla bir görünürlük sağlıyor.

Buna karşın paylaşılan bir içeriği görüntülemede ve kişinin profilinde 2 dakikadan fazla zaman geçirip sonrasında içerik  şikayet ediliyorsa,  hesap 738 kat daha az görüntüleme alacaktır. 

•Profilinize, tweetinizi, like, yanıtlarınıza bakıp bir like alındığında 24 kat daha fazla görünürlük,

•Ardından içeriğinize bir cevap verirse 54 kat daha fazla görünürlük,

•Ve ardından siz cevap verirseniz 150 kat daha fazla görünürlük sağlıyor.

 

Kaynakça: 

Twitter's Recommendation Algorithm

Kepios analysis of data published in Twitter’s advertising tools in January 2023.